Sklizeň cukrové třtiny a její přeprava ke zpracování

Sklizeň cukrové třtiny

Po krátkém úvodu do historie cukrové třtiny a pokračování o jejím pěstováním , jsem se dnes zaměřil na sklizeň a transport cukrové třtiny z pole do cukrovaru a lihovaru.

Sklizeň cukrové třtiny v Karibiku probíhá od ledna do července. Některé ostrovy začínají již v prosinci. Sklizeň spojená s transportem třtiny do cukrovaru/palírny je jedním ze složitějších úkonů v procesu výroby rumu.

Sklizeň cukrové třtiny

V dřívějších dobách byla sklizeň třtiny scela záležitost ručního sběru, pomocí mačet (obr. 1). Ke sklizení úrody bylo zapotřebí velké množství lidské práce a hlavně zkušeností, jak správně, rychle a s co nejmenší námahou nasbírat, co nejvíce plodin.

Třtinu museli sběrači useknout co nejblíže k zemi, v této části je totiž koncentrováno nejvíce cukrů. Po useknutí stébla sběrač odstranil vršech třtiny (tam je naopak nejméně cukrů)a zbavil se listů. Stébla třtiny následně balily ženy do svazků pomocí třtinových listů. Nejlepší sběrači dokázali nasekat až 3 tuny třtiny za den (pozn. někde jsem četl, že dokonce až 4 – 8 tun za den).

Sklizeň cukrové třtiny za pomocí mačet byla dříve jediným způsobem. Každý region měl historicky upravený nástroj
Obr. 1: Sklizeň cukrové třtiny za pomocí mačet byla dříve jediným způsobem. Každý region měl historicky upravený nástroj

Na Guadeloupe i jiných ostrovech se ještě dnes třtinové pole vypalují. Při sklizni to pomáhá odstraněním listů a tím zkrácení času při sběru. Přestože je tato metoda poměrně kritizováno pro nebezpečí požárů a znečištění ovzduší, stále je uplatňována.

Dnešní sběr je převážně strojový pomocí moderních kombajnů (obr. 2). Avšak místa, kam kombajn nevyjede, stálé sklízí “mačetaros” ručně.

Moderní sklizeň = kombajn. Tradiční značkou je John Deer.
Moderní sklizeň = kombajn. Tradiční značkou je John Deer.

Přeprava cukrové třtiny

V historii bylo spousta způsobů, jak z pole dostat cukrovou třtinu do cukrovaru. Na počátku byla nejrozšířenějším způsobem dopravy povoz tažený voly. S průmyslovou revolucí se rozmohla doprava pomocí vlaků a případně na lodích. Dnes je nejvíce typickým přepravcem traktor s vlekem. Případně tam kde je to možné, jsou to kamiony s přívěsem.

Obsah cukru ve třtině

Naplánování sklizně cukrové třtiny je strategickým rozhodnutím. Jde o to, aby sklízená odrůda měla co nejvyšší obsah cukru.

Náklad třtiny je vždy při příjezdu do cukrovaru/lihovaru zvážen a přeměřen průměrný obsah cukru. Na základě váhy a cukernatosti jsou pak farmáři vypláceni za sklizeň.