Je to pár dnů respektive týdnů, co se “seběhlo” malé šílenství kolem speciálního vydání rumu Foursquare Diadem pro anglický eshop The Whisky Excahnge. Není se čemu divit. Omezený počet lahví a zvyšující se popularita rumu Foursquare, to je jednoduchý recept na rychlý a úspěšný prodej.
Počet lahví Diademu je někde mezi 1 800 – 2000 kusů. Na každou objednávku z eshopu nejprve připadaly 4 lahve. Pravděpodobně pro velký zájem a ubývající zásoby byl snížen limit na 3 a následně na 2 lahve na objednávku.
Nejen v Anglii, ale i v dalších zemích se postupně objevil Foursquare 2008. S počtem 27 000 kusů pro celý svět by měl uspokojit poptávku bez problémů a bez velkých “šílenství”.
V dnešní době internetu je snadné objednat Foursquare 2008 z Anglie, Holdanska, Francie či Slovenska. Ale když jsem věděl, že v tomto případě (FS 2008) se dostane v klidu na každého, počkal jsem si na českého distributora Foursquare v ČR – UPB. Věřím, že pokud bude mít úspěch s prodejem, odvděčí se nám v budoucnu ještě lepšími podmínkami nákupu.
Čekání na “český kolek” jsem si zkrátil překládáním recenze na Foursquare 2008 od Wese z blogu Fat Rum Pirate.
Foursquare 2008 recenze
Foursquare Rum Distillery 2008. První na co jsem si vzpomněl, když jsem uviděl Foursquare 2008 byla písnička hudební skupiny “Steps” s názvem 5, 6, 7, 8.
Proč? Protože FS vydal ročníkové rumy taktéž s čísly 2005, 2006, 2007 a 2008. I když jeden z nich byla “černá ovce” rodiny. Nebo možná bych měl psát zlatá ovce?
Spravným pořadím těchto ex-bourbonových ročníkových rumů v sérii Exceptional Casks (ECS) je 2004, 2005, 2007 a 2008. Ročník 2006 totiž nebyl vydán jako součást Exceptional cask série. Byl uveden na trh ve spolupráci s italskou společností Velier (Luca Gargano).
FS 2008 je v pořadí třináctou lahví série Exceptional casks. Přičemž série samotná nabrala na obrátkách až zhruba v posledních 4 letech. Jak již jsem zmíniil, Foursquare 2008 je posledním vydáním v miniedici ročníkových ex-bourbonových rumů se sudovou sílou.
Jestli se nemýlím a má paměť mi slouží dobře, tak ročníkové rumy v této miniedici obsahovaly vždy 11-12 let staré rumy a byly lahvovány +/- okolo 60% alkoholu. Rum v lahvi se skládá z blendu destilátů kolony a kotlíku. Zrání probíhalo po celou dobu v Karibiku na Barbadosu.
Sudy, ve kterých zrály jednotlivé složky Foursquare 2008, byly třech typů. Lišící se podle četnosti použití. Některé byly na bourbon použity 1x, některé 2x a některé 3x. Foursquare také uvádí, že v rumu není přidáno barvivo, cukr nebo jiná aditiva a také že rum nebyl filtrován za studena.
Foursquare 2008 je absolutním vítězem rumové kategorie v soutěži IWSC 2020
Lahev Foursquare Rum Distillery 2008 byla dostupná v předobjednávkách na eshopech The Whisky Exchange a holandském eshopu Zeewijck. (Pozn. v době, když Wes psal recenzi, lahev 2008 nebyla ještě v UK dostupná)
Tvar lahve je klasický, podsaditý s krátkým baňatým hrdlem a pečetí ve tvaru medaile s destilerií Foursquare. Na uzávěry je dnes používán syntetický korek. Název rumu od lahve “Empery” neobsahuje sousloví “Rum Distillery.” Jak jste si mohli všimnout, já jej z názvu nevynechávám. Tak abych udržel věci při starém, možná je to příznak mého OCD.
Myslím si, že základní informace o rumu jsem napsal. Předpokládám, že Foursquare ani Richard Seale není potřebovat již představovat? Pokud ano, pročtěte si některé z mých první recenzí na rumy Foursquare.
Důvodem proč nebudu porovnávat jednotlivé ročníky mezi sebou je ten, že nemám otevřené lahve všech těchto rumů. A také to, že při hodnocení nepoužívám bodový systém 0 – 100 nebo 50 – 100, tak abych ročníky od sebe odlišil jen třeba jedním či dvěma body. Doposud jsem všechny rumy série ECS hodnotil 5 hvězdičkami. A pro mne jsou tak dobré, jak jen rum může být. Doufám, že FS 2008 nezklame a potvrdí tento trend.
Ve sklenici se rum prezentuje měděnou až zlatavě hnědou barvou s červenoranžovým odstínem okrajů.
Ve vůni rozpoznávám známé aroma. Ani nechci přemýšlet nad tím, ke kolika skleničkám rumu Foursquare jsem za posledních 7 let přivoněl. A už vůbec ne nad tím, kolik času jsem u toho strávil.
Vůně je výrazná – se spoustou dubové dřevitosti, tóny vanilky, kokosu, zázvoru a bourbonu. Čerstvě nalitá sklenička rumu má svěží až mentolové aroma. Ve vůni trochu cítím i takové to medicinální aroma nemocnice, které postupem času vyprchá.
Foursquare 2008 přední etiketa
Vůně je velmi dobře zřetelná a vyšší obsah alkoholu jí jen prospívá. Je bohatá na ovocné tóny jablka, rozinek, kokosu a ananasu. Lehce štiplavé tóny mi připomínají mladší bourbon. Tohle by mohlo být způsobeno kouzlem sudů prvníhi plnění. Cítím také tóny limetkové kůry a citrónového krému, které přispívají ke komplexnosti vůně. Je to ten typ vůně, při které strávíte hodně času.
Zážitek z degustování Foursquare 2008 je stejně tak úžasný jako zážitek z jeho vůně. Pocit v ústech je trošku olejovitější a oproti předchozím ročníkům 2004, 2005 i plnější, co si tak pamatuji. Tyto ročníky mi připadaly celkově sušší.
První doušek a jeho první dotek působí kořeněný dojmem a dřevitostí. Další doušky odkryjí těžší tóny podobné k rumu Plenipotenzario, které chuti dodají na bohatosti. Rum má plné tělo s širokou škálou chutí.
Po úvodním dojmu se otevírá střední paleta chutí, čas kdy se může rum rozvinout. Střední paleta chutí odhaluje tóny červeného vína, třešní a šťavnatých rozinek. Dále cítím lehce vanilku. Při přechodu z počátečního dojmu ke střední paletě vnímám tóny opékaného marshmallow. Rum mi připadá sladký i pikantní s tóny tabáku, kůže a doteku kakaa.
Dochuť rumu je dlouhá a velmi uspokojivá s hřejivými tóny tabáku, kůže a dřevitosti. Je to asi nejsušší a nejsvíravější část ze všech tří pasáží ochutnávání. Nakonec se krásně rozplyne a zanechá po sobě tóny kokosu, vanilky a sušeného ovoce.
Chuť Foursquare Rum Distillery 2008 přináší vše, co slibuje ve vůni a možná i něco navíc. Bez možnosti přímého srovnání bych jej nerad hodnotil s předešlými rumy v sérii. Rozhodně pro mne není zklamáním. Naopak možná je dokonce nejlepším ex-bourbonovým ročníkovým rumem, který jsme doposud ochutnali. Je to další klasika z Foursquare.
Hodnocení: 5 z 5